Syftet med undervisning i ämnet Fysik:
Genom undervisningen i ämnet fysik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att . använda kunskaper i fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle, . genomföra systematiska undersökningar i fysik, och . använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället. |
Området Akustik relaterat till det Centrala Innehållet i ämnet Fysik, år 7-9:
I årskurs 7.9 Fysiken i naturen och samhället ... . Partikelmodell för att beskriva och förklara fasers egenskaper och fas-övergångar, tryck, volym, densitet och temperatur. Hur partiklarnas rörelser kan förklara materiens spridning i naturen. . Aktuella samhällsfrågor som rör fysik. Fysiken och vardagslivet ... . Hur ljud uppstår, breder ut sig och kan registreras på olika sätt. Ljudets egenskaper och ljudmiljöns påverkan på hälsan. . Sambandet mellan elektricitet och magnetism och hur detta kan utnyttjas i vardaglig elektrisk utrustning. Fysiken och världsbilden . Historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och hur de har formats av och format världsbilder. Upptäckternas betydelse för teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor. . Aktuella forskningsområden inom fysik ... . De fysikaliska modellernas och teoriernas användbarhet, begränsningar, giltighet och föränderlighet. Fysikens metoder och arbetssätt . Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering. . Mätningar och mätinstrument och hur de kan kombineras för att mäta storheter ... . Sambandet mellan fysikaliska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier. . Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter. . Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i källor och samhällsdiskussioner med koppling till fysik. |
Akustik_ Kunskaper och kunskapsförmågor du bör arbeta med och fokusera på. Täcker kunskapskraven 1-14 i ämnet Fysik. Se även länken Fysik_Kunskapskraven och betygsättning:
Du ska
- kunna förklara hur ljud skapas och sprids.
- känna till ljudets hastighet och att den är olika i olika medier.
- kunna uppskatta på ett ungefär hur långt avståndet är till ett åskmoln.
- känna till begreppet frekvens och ljudvåg och veta vilka frekvenser våra öron hör.
- kunna förklara vad som menas med ultraljud och infraljud.
- kunna ge exempel på hur vi i praktiska livet använder oss av ultraljud.
- känna till skillnaden mellan ren ton och buller.
- kunna förklara skillnaden mellan starka och svaga toner.
- kunna förklara skillnaden mellan höga och låga toner.
- kunna förklara hur en strängs egenskaper påverkar tonen den avger.
- kunna förklara vad som menas med resonans.
- känna till begreppet decibel, hur decibelskalan fungerar, vad som menas med smärtgräns och vad en decibelmätare är.
- känna till vad som menas med olika instruments övertoner och klang.
- känna till tinnitus och hur man undviker hörselskador i olika sammanhang.
- känna till principen för en mikrofon och en högtalare och omvandlingen av ljud till elektriska signaler och vise versa.
- kunna diskutera på vilka sätt vi utsätts för ljud i vår vardag och hur det påverkar vår hälsa.
- kunna diskutera hur kunskaper om ljud har förbättrat våra liv och även missbrukats.
- kunna diskutera hur kunskap om ljud har påverkat vår kultur och världsbild.
- kunna diskutera hur resurser och ny forskning inom ljud används och kan komma att utvecklas.
- visa att du förstår syftet med experimenten och hur de hänger ihop med teorier från fysik, genom dina laborationer.
- Under lektionerna och på prov kommer du att få, för dig nya frågor. För att kunna diskutera frågorna skriftligt och muntligt behöver du kunna självständigt använda dina kunskaper och begrepp, modeller och teorier som har med området ljud att göra. Vilka dessa är framgår av målen för G.
Ex. Skriv en naturvetenskaplig och sammanhängande text om ljud där följande ord skall finnas med.
Hastighet, hög, vatten, ton, luft, ultraljud, decibel, svag, ekolod och frekvens.
- Du är aktiv vid laborationerna och bidrar självständigt med att driva laborationerna och diskussionerna som uppkommer, framåt. Du kan även självständigt dra slutsatser utifrån teorin bakom och resultatet av en laboration.
- Du kan ge exempel på upptäckter och uppfinningar som har med ljud att göra och som har förändrat människan bild av omvärlden och förklarar på vilket sätt det har gjort det.
- Du deltar aktivt och genom att använda dina naturvetenskapliga kunskaper, vid muntliga och skriftliga diskussioner som berör kunskaper om ljud och ljudets betydelse i samband med miljöfrågor och frågor om resursanvändning och hälsa, och granskar och jämför olika argument och analyserar intressen bakom olika argument.
- Du söker information och varierar dina källor och visar vikten av att jämföra innehåll i olika källor och att vara källkritisk.