måndag, augusti 29, 2011

9C_Kap 1_matteplanering


Matteplanering år 9_Kap1_Procent och statistik

v. 35

Mån

Tis
G: 1.2 och 1.3  Läxa till tis: A-B/B-C
tors

Fre

v. 36

Mån
Parövning. Taluppfattning + Huvudräkning
Tis
G: 1.4 Läxa till mån: A-B/B-C
tors

fre

v. 37

Mån
Parövning. Extrauppgifter på sannolikhetslära.
Tis
G: 1.5 Läxa till ons AB/BC
tors

fre
Parövning ”Fundera och diskutera”. Repetitionsuppgifter delas ut.
v. 38

Mån

Tis

Tors

fre
Prov på kapitel 1.


Kap 1
Vi kommer att arbeta med: Utföra beräkningar med procent Hur man beräknar sannolikheter Att tolka diagram Att beräkna medelvärde och median utifrån tabeller och diagram Detta säger skolverket: 
Mål som du skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Du skall ha förvärvat sådana kunskaper i matematik som behövs för att kunna beskriva och hantera situationer samt lösa problem som vanligen förekommer i hem och samhälle och som behövs som grund för fortsatt utbildning.
ha goda färdigheter i och kunna använda överslagsräkning och räkning med naturliga tal och tal i decimalform samt procent och proportionalitet i huvudet, med hjälp av skriftliga räknemetoder och med tekniska hjälpmedel,
kunna tolka, sammanställa, analysera och värdera data i tabeller och diagram,
Exempel på g-uppgifter
En lampa kostar 195 kr. Priset sänks med 40 %. Vad blir det nya priset? Du drar ett kort från en kortlek. Hur stor är sannolikheten att det blir en kung? Hur många procent är 25 kr av 310 kr Hur mycket är 9 % av 13000 m?
David tränar pilkastning. Varje pil kan ge högst 10 poäng och minst 0 poäng. Hans mål är att han ska bli så säker att hans medelvärde kommer över 7 poäng på fem kastade pilar. I första omgången får han följande resultat: 8, 8, 3, 6, 0. Vilket är då hans medelvärde ?
Kriterier för betyget Väl godkänt
Eleven använder matematiska begrepp och metoder för att formulera och lösa problem. Eleven följer och förstår matematiska resonemang. Eleven gör matematiska tolkningar av vardagliga händelser eller situationer samt genomför och redovisar med logiska resonemang sitt arbete såväl muntligt som skriftligt.
Eleven använder ord, bilder och matematiska konventioner på ett sådant sätt att det är möjligt att följa, förstå och pröva de tankar som kommer till uttryck. Eleven visar säkerhet i sitt problemlösningsarbete och använder olika metoder och tillvägagångssätt.
Eleven kan skilja gissningar och antaganden från det vi vet eller har möjlighet att kontrollera. Eleven ger exempel på hur matematiken utvecklats och använts genom historien och vilken betydelse den har i vår tid inom några olika områden.
Exempel på vg-uppgifter
Priset på en soffa sänktes med 20 % till 16 800 kr. Vad kostade soffan från början?
David tränar pilkastning. Varje pil kan ge högst 10 poäng och minst 0 poäng. Hans mål är att han ska bli så säker att hans medelvärde kommer över 7 poäng på fem kastade pilar. Den andra omgången börjar med att de tre första pilarna hamnar på 8, 9 och 6. När David kastat även den fjärde och femte pilen är hans medelvärde precis 7. Vilka poäng kan David ha haft på pil 4 och 5 för att detta ska stämma?
Kriterier för betyget Mycket väl godkänt
Eleven formulerar och löser olika typer av problem samt jämför och värderar olika metoders för- och nackdelar. Eleven visar säkerhet i sina beräkningar och sitt problemlösningsarbete samt väljer och anpassar räknemetoder och hjälpmedel till den aktuella problemsituationen.
Eleven utvecklar problemställningar och använder generella strategier vid uppgifternas planering och genomförande samt analyserar och redovisar strukturerat med korrekt matematiskt språk. Eleven tar del av andras argument och framför utifrån dessa egna matematiskt grundade idéer. Eleven reflekterar över matematikens betydelse för kultur- och samhällsliv.
Exempel på mvg-uppgift
Borcellos pizzeria säljer runda pizzor i två olika storlekar men med samma tjocklek. De stora pizzorna har en radie som är 20 % större än de små pizzornas radie. De stora pizzorna är 25 % dyrare. Vilken pizza bör man köpa om man vill ha så mycket pizza som möjligt för pengarna?