tisdag, oktober 18, 2011

Mattepanering 9C

Matteplanering 9C
Kap 2_ Negativa tal och potenser

v. 42

Mån
G: 2.3  Läxa till tors: AB/BC
Tis

Tors
G: 2.4 Läxa till tis: AB/BC
Fre

v. 43

Mån

Tis
G: 2.5 Läxa till fre AB/BC
Tors
Repetitionsuppgifter delas ut.
Fre

v. 45

Mån
Egen repetition
Tis
Egen repetition
Tors
Prov på kapitel 2. Del 1
Fre
Prov på kapitel 2. Del 2
Mål som du skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Du skall ha förvärvat sådana kunskaper i matematik som behövs för att kunna beskriva och hantera situationer samt lösa problem som vanligen förekommer i hem och samhälle och som behövs som grund för fortsatt utbildning. 
Inom denna ram skall du
– ha utvecklat din taluppfattning till att omfatta hela tal och rationella tal i bråk- och decimalform, 
– ha goda färdigheter i och kunna använda överslagsräkning och räkning med naturliga tal och tal i decimalform samt procent och proportionalitet i huvudet, med hjälp av skriftliga räknemetoder och med tekniska hjälpmedel,
- kunna använda metoder, måttsystem och mätinstrument för att jämföra, uppskatta och bestämma längder, areor, volymer, vinklar, massor, tidpunkter och tidsskillnader,
- kunna använda begreppet sannolikhet i enkla slumpsituationer.
pastedGraphic.pdf
Kap 2 Röd bok
Detta kommer vi att arbeta med i kap 2:
  • Negativa tal
a) 6 · (–3) b)  pastedGraphic_1.pdf   c)  (–4) – (–9)
Kriterier för betyget Väl godkänt
Eleven använder matematiska begrepp och metoder för att formulera och lösa problem.
Eleven följer och förstår matematiska resonemang.
Eleven gör matematiska tolkningar av vardagliga händelser eller situationer samt genomför och redovisar med logiska resonemang sitt arbete såväl muntligt som skriftligt.
Eleven använder ord, bilder och matematiska konventioner på ett sådant sätt att det är möjligt att följa, förstå och pröva de tankar som kommer till uttryck.
Eleven visar säkerhet i sitt problemlösningsarbete och använder olika metoder och tillvägagångssätt.
Eleven kan skilja gissningar och antaganden från det vi vet eller har möjlighet att kontrollera.
Eleven ger exempel på hur matematiken utvecklats och använts genom historien och vilken betydelse den har i vår tid inom några olika områden.
Ex Hur många miljoner är 7 ∙ 108 ?
Ex I Sverige köper vi 120 miljoner tulpaner under vårvintern. Skriv i grundpotensform.
Ex Beräkna a) (–2)3 b)  4 · 32 c)  –72
Ex Beräkna a) 6 · 10–2 · 4 · 10–3 b)  pastedGraphic_2.pdf c) pastedGraphic_3.pdf
Kriterier för betyget Mycket väl godkänt
Eleven formulerar och löser olika typer av problem samt jämför och värderar olika metoders för- och nackdelar.
Eleven visar säkerhet i sina beräkningar och sitt problemlösningsarbete samt väljer och anpassar räknemetoder och hjälpmedel till den aktuella problemsituationen.
Eleven utvecklar problemställningar och använder generella strategier vid uppgifternas planering och genomförande samt analyserar och redovisar strukturerat med korrekt matematiskt språk.
Eleven tar del av andras argument och framför utifrån dessa egna matematiskt grundade idéer.
Eleven reflekterar över matematikens betydelse för kultur- och samhällsliv. 
Ex  Beräkna 230 genom att utgå ifrån att 215 ≈ 32 700
Ex En viss typ av dator uppges göra 1,8 ∙ 107 additioner per sekund. Hur lång tid tar varje addition i genomsnitt? Svara i grundpotensform med faktorn före tiopotensen avrundad till en decimal. Är ditt svar rimligt. Motivera ditt svar.