Genom undervisningen i ämnet kemi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
. använda kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle,
. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
. använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan.
Centralt innehåll år 7-9
Kemin i naturen
. Partikelmodell för att beskriva och förklara materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet. Atomer, elektroner och kärnpartiklar.
. Kemiska föreningar och hur atomer sätts samman till molekyl- och jonföreningar genom kemiska reaktioner.
. Partikelmodell för att beskriva och förklara fasers egenskaper, fasövergångar och spridningsprocesser för materia i luft, vatten och mark.
. Vatten som lösningsmedel och transportör av ämnen, till exempel i mark, växter och människokroppen. Lösningar, fällningar, syror och baser samt pH-värde.
. Några kemiska processer i mark, luft och vatten ur miljö- och hälsosynpunkt.
. Kolatomens egenskaper och funktion som byggsten i alla levande organismer. Kolatomens kretslopp.
. Fotosyntes och förbränning samt energiomvandlingar i dessa reaktioner.
Kemin i vardagen och samhället
. Människans användning av energi- och naturresurser lokalt och globalt samt vad det innebär för en hållbar utveckling.
. Kemiska processer vid framställning och återvinning av metaller, papper och plaster. Livscykelanalys av några vanliga produkter.
. Olika faktorer som gör att material, till exempel järn och plast, bryts ner och hur nedbrytning kan förhindras.
. Processer för att rena dricksvatten och avloppsvatten lokalt och globalt.
. Innehållet i mat och drycker och dess betydelse för hälsan. Kemiska processer i människokroppen, till exempel matspjälkning.
. Vanliga kemikalier i hemmet och i samhället, till exempel rengöringsprodukter, kosmetika, färger och bränslen samt hur de påverkar hälsan och miljön.
. Hur man hanterar kemikalier och brandfarliga ämnen på ett säkert sätt.
. Aktuella samhällsfrågor som rör kemi.
Kemin och världsbilden
. Historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet och deras betydelse för världsbild, teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.
. Aktuella forskningsområden inom kemi, till exempel materialutveckling och nanoteknik.
. De kemiska modellernas och teoriernas användbarhet, begränsningar, giltighet och föränderlighet.
. Gruppering av atomslag ur ett historiskt perspektiv.
Kemins metoder och arbetssätt
. Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
. Separations- och analysmetoder, till exempel destillation och identifikation av ämnen.
. Sambandet mellan kemiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier.
. Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
. Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till kemi.
Kunskapskraven år 9
Kunskapsformer i syfte | E | C | A | |
Använda kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle. | samtala om och diskutera frågor gällande: Energi Miljö Hälsa Samhälle | |||
skiljer fakta från värderingar | ||||
formulerar ställningstagande, motiverar och beskriver konsekvenser | enkel motivering | utvecklad motivering | välutvecklad motivering | |
ställer frågor i diskussioner | ||||
bemöter åsikter och argument vilket för diskussionen framåt | till viss del | och fördjupar eller breddar dem | ||
söker naturvetenskaplig information | ||||
använder olika källor | ||||
för underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans | enkla och till viss del underbyggda | utvecklade och relativt väl underbyggda | välutvecklade och relativt väl underbyggda | |
använder information i diskussioner och för att skapa text eller andra framställningar, anpassat till syfte och målgrupp | på ett i huvudsak fungerande sätt enkla och med viss anpassning | på ett relativt väl fungerande sätt utvecklade och relativt god anpassning | på ett väl fungerande sätt välutvecklade och god anpassning | |
Genomför systematiska undersökningar i kemi | Genomför undersökningar utifrån givna planeringar | |||
formulerar enkla frågeställningar som går att arbeta systematiskt utifrån | bidrar till att formulera | efter någon bearbetning går att arbeta utifrån | ||
använder utrustning i undersökningar | på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt | på ett säkert och ändamålsenligt sätt | på ett säkert, ändamålsenligt och effektivt sätt | |
jämför resultaten med frågeställningarna drar slutsatser med koppling till kemiska modeller och teorier | enkla slutsatser med viss koppling | utvecklade slutsatser med relativt god koppling | välutvecklade slutsatser med god koppling | |
för resonemang kring resultatens rimlighet | enkel resonemang | utvecklade resonemang | välutvecklade resonemang | |
ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras | bidrar till att ge förslag | i relation till möjliga felkällor ger förslag | ||
gör dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter | enkla dokumentationer | utvecklade dokumentationer | välutvecklade dokumentationer | |
Använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan. | har kunskaper om materiens uppbyggnad, oförstörbarhet och omvandlingar och andra kemiska sammanhang och visar det med användning av kemins begrepp, modeller och teorier. | grundläggande kunskaper ger exempel på och beskriver med viss användning | goda kunskaper förklarar och visar samband inom dessa med relativt god användning | mycket goda kunskaper förklarar och visar samband inom dessa och något generellt drag med god användning |
för underbyggda resonemang om kemiska processer för att visa på kemiska samband i: Levande organismer Mark Luft Vatten | enkel till viss del underbyggda enkelt identifierbara samband | utvecklade och relativt väl underbyggda förhållandevis komplexa samband | välutvecklade och väl underbyggda komplexa samband | |
undersöker hur några kemikalier och kemiska processer används i vardagen och samhället och beskriver: Kemiska samband Energiomvandlingar Materiens kretslopp | beskriver enkelt identifierbara samband ger exempel på energiomvandlingar ger exempel på materiens kretslopp | beskriver förhållandevis komplexa samband förklarar och visar på samband mellan energiomvandlingar och materiens kretslopp | beskriver komplexa samband förklarar och generaliserar kring energiomvandlingar och materiens kretslopp | |
för underbyggda resonemang kring hur människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön | enkla och till viss del underbyggda | utvecklade och relativt väl underbyggda | välutvecklade och väl underbyggda | |
visar på åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling | visar på fördelar och begränsningar hos | visar ur olika perspektiv på fördelar och begränsningar hos | ||
beskriver och ger exempel på några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor | förklarar och visar på samband mellan | förklarar och generaliserar kring |