tisdag, november 22, 2011

Kemi år 7-9_Syfte_Centralt innehåll_Kunskapskrav

Syfte
Genom undervisningen i ämnet kemi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
.  använda kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle,
.  genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
.  använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan.

Centralt innehåll år 7-9

Kemin i naturen
.  Partikelmodell för att beskriva och förklara materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet. Atomer, elektroner och kärnpartiklar.
.  Kemiska föreningar och hur atomer sätts samman till molekyl- och jonföreningar genom kemiska reaktioner.
.  Partikelmodell för att beskriva och förklara fasers egenskaper, fasövergångar och spridningsprocesser för materia i luft, vatten och mark.
.  Vatten som lösningsmedel och transportör av ämnen, till exempel i mark, växter och människokroppen. Lösningar, fällningar, syror och baser samt pH-värde.
.  Några kemiska processer i mark, luft och vatten ur miljö- och hälsosynpunkt.
.  Kolatomens egenskaper och funktion som byggsten i alla levande organismer. Kolatomens kretslopp.
.  Fotosyntes och förbränning samt energiomvandlingar i dessa reaktioner.
Kemin i vardagen och samhället
.  Människans användning av energi- och naturresurser lokalt och globalt samt vad det innebär för en hållbar utveckling.
.  Kemiska processer vid framställning och återvinning av metaller, papper och plaster. Livscykelanalys av några vanliga produkter.
.  Olika faktorer som gör att material, till exempel järn och plast, bryts ner och hur nedbrytning kan förhindras.
.  Processer för att rena dricksvatten och avloppsvatten lokalt och globalt.
.  Innehållet i mat och drycker och dess betydelse för hälsan. Kemiska processer i människokroppen, till exempel matspjälkning.
.  Vanliga kemikalier i hemmet och i samhället, till exempel rengöringsprodukter, kosmetika, färger och bränslen samt hur de påverkar hälsan och miljön.
.  Hur man hanterar kemikalier och brandfarliga ämnen på ett säkert sätt.
.  Aktuella samhällsfrågor som rör kemi.
Kemin och världsbilden
.  Historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet och deras betydelse för världsbild, teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.
.  Aktuella forskningsområden inom kemi, till exempel materialutveckling och nanoteknik.
.  De kemiska modellernas och teoriernas användbarhet, begränsningar, giltighet och föränderlighet.
.  Gruppering av atomslag ur ett historiskt perspektiv.
Kemins metoder och arbetssätt
.  Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
.  Separations- och analysmetoder, till exempel destillation och identifikation av ämnen.
.  Sambandet mellan kemiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier.
.  Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
.  Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till kemi.

Kunskapskraven år 9

Kunskapsformer i syfte

E
C
A
Använda kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle.


samtala om och diskutera frågor gällande:
Energi
Miljö
Hälsa
Samhälle



skiljer fakta från värderingar



formulerar ställningstagande, motiverar och beskriver konsekvenser
enkel motivering
utvecklad motivering
välutvecklad motivering
ställer frågor i diskussioner



bemöter åsikter och argument vilket för diskussionen framåt
till viss del

och fördjupar eller breddar dem
söker naturvetenskaplig information



använder olika källor



för underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans
enkla och till viss del underbyggda
utvecklade och relativt väl underbyggda
välutvecklade och relativt väl underbyggda
använder information i diskussioner och för att skapa text eller andra framställningar, anpassat till syfte och målgrupp
på ett i huvudsak fungerande sätt

enkla och med viss anpassning
på ett relativt väl fungerande sätt

utvecklade och relativt god anpassning
på ett väl fungerande sätt

välutvecklade och god anpassning














Genomför systematiska undersökningar i kemi


Genomför undersökningar utifrån givna planeringar



formulerar enkla frågeställningar som går att arbeta systematiskt utifrån
bidrar till att formulera
efter någon bearbetning går att arbeta utifrån

använder utrustning  i undersökningar
på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
på ett säkert och ändamålsenligt sätt
på ett säkert, ändamålsenligt och effektivt sätt
jämför resultaten med frågeställningarna drar slutsatser med koppling till kemiska modeller och teorier
enkla slutsatser med viss koppling
utvecklade slutsatser med relativt god koppling
välutvecklade slutsatser med god koppling
för resonemang kring resultatens rimlighet
enkel resonemang
utvecklade resonemang
välutvecklade resonemang
ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras
bidrar till att ge förslag

i relation till möjliga felkällor ger förslag
gör dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter
enkla dokumentationer
utvecklade dokumentationer
välutvecklade dokumentationer





Använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan.

har kunskaper om materiens uppbyggnad, oförstörbarhet och omvandlingar och andra kemiska sammanhang och visar det med användning av kemins begrepp, modeller och teorier.
grundläggande kunskaper

ger exempel på och beskriver med viss användning
goda kunskaper

förklarar och visar samband inom dessa med relativt god användning
mycket goda kunskaper

förklarar och visar samband inom dessa och något generellt drag med god användning
för underbyggda resonemang om kemiska processer för att visa på kemiska samband i:
Levande organismer
Mark
Luft
Vatten

enkel till viss del underbyggda

enkelt identifierbara samband

utvecklade och relativt väl underbyggda

förhållandevis komplexa samband

välutvecklade och väl underbyggda

komplexa samband
undersöker hur några kemikalier och kemiska processer används i vardagen och samhället och beskriver:
Kemiska samband
Energiomvandlingar
Materiens kretslopp
beskriver enkelt identifierbara samband

ger exempel på energiomvandlingar

ger exempel på materiens kretslopp
beskriver förhållandevis komplexa samband

förklarar och visar på samband mellan energiomvandlingar och materiens kretslopp


beskriver komplexa samband

förklarar och generaliserar kring energiomvandlingar och materiens kretslopp
för underbyggda resonemang kring hur människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön
enkla och till viss del underbyggda
utvecklade och relativt väl underbyggda


välutvecklade och väl underbyggda
visar på åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling

visar på fördelar och begränsningar hos
visar ur olika perspektiv på fördelar och begränsningar hos
beskriver och ger exempel på några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor

förklarar och visar på samband mellan
förklarar och generaliserar kring